Nu Sinterklaas weer in het land is, gaan er vele kinderhartjes harder kloppen. Behalve dat er voor de kinderen een spannende tijd is aangebroken, kan jij als ondernemer ook veel leren van deze beste man. Hieronder geef ik 5 geheimen die jij als ondernemer ook zou moeten doen!

 

Geheim 1: De ideale klant

De Sint is speciaal voor kinderen, voornamelijk voor de leeftijdscategorie van 0 – circa 8 jaar (natuurlijk ook de oudere kinderen). Gevestigd in Nederland. Zijn doelgroep is enorm groot (alleen al in Nederland miljoenen kinderen). Dankzij onderzoek (verlanglijstjes) weet de Sint ook waar de behoeften liggen van de kids.

Wat weet jij af van jouw doelgroep?

  • Wie is eigenlijk jouw ideale klant?
  • Waar ligt hij ’s nachts wakker van?
  • Waar is hij woonachtig?
  • Welke leeftijdscategorie heeft jouw klant?
  • Wat voor opleiding?
  • Wat is de gezinssituatie?
  • Wat zijn de hobby’s?

Dit soort vragen (en nog tal van andere) zou jij moeten kunnen beantwoorden over jouw doelgroep. Hoe meer jij weet van je ideale klant hoe beter je marketing hierop kunt afstemmen. En hoe meer klanten je krijgt. Hoe specifieker je jouw doelgroep afbakent, hoe beter dat is. Ga dus snel aan de gang met het bepalen van jouw ideale klant!

 

Geheim 2: Autoriteitspositie

Sinterklaas is een echte autoriteit en expert. Kinderen kijken naar hem op, maar ook de volwassenen en Pieten hebben enorm veel gezag voor hem.

Dat zou jij als ondernemer ook moeten verkrijgen. Hoe meer jij een autoriteitspositie inneemt, hoe meer jouw (toekomstige) klanten jou als expert gaan zien. Dat betekent dat ze tegen je op kijken en dat je daardoor ook hogere prijzen kan vragen.

Maar zodra jij als expert gezien wordt, kan je ook steeds makkelijker inspelen op de behoeften van jouw klanten. Omdat jij weet welke reis jouw klanten doormaken. Hierop kun je weer je producten / diensten op afstemmen.

 

Geheim 3: Wachtrijen dik

Dat Sinterklaas populair is onder kinderen is natuurlijk bekend. Het is zelfs zo dat kinderen in de rij staan om hem een handje te geven, pepernoten te krijgen en op de foto met hem te gaan. Rijen dik zelfs, waarbij er soms wel een uur gewacht moet worden voordat ze hem pas eindelijk zien.

En dat wil jij ook natuurlijk bereiken met je bedrijf. Dat jouw klanten in de wachtrij staan om bij jou te kunnen kopen. Dat jouw producten en diensten als warme broodjes over de toonbank gaan en dat je zelfs ‘nee’ moet verkopen omdat je uitverkocht bent. Dat je een wachtrij hebt van dagen, weken of misschien wel maanden…

Geheim 4: Met overvloed geven

Sinterklaas geeft elk jaar enorm veel weg aan cadeautjes, snoepgoed en gezelligheid.
De Sint geeft in overvloed weg…

Jij als ondernemer zou ook in overvloed weg moeten geven… Leuk zal je denken, maar daar verdien ik geen (high-end) inkomen mee…

Maar dat zie je verkeerd. Want als jij jouw kennis gratis weggeeft dan gaan mensen je eerst goed leren kennen. Doordat je dit met regelmaat doet, gaan ze je leuk vinden en vervolgens gaan ze je vertrouwen en gaan ze je als expert zien. Zodra dat bereikt is, worden ze klant bij jou.

Dus ik zou zeggen, begin vandaag al met het delen van jouw kennis!

Geheim 5: Samenwerken

Zoals je weet kan de Sint niet alle kinderen in heel Nederland zelf rondgaan om cadeaus rond te brengen. Vandaar dat hij ontzettend veel hulp krijgt van zijn pieten en komen er zelfs hulp-sinten hem assisteren.

Dat geldt ook voor jou. Jij als ondernemer bent je bedrijf gestart omdat je ergens een passie voor hebt. Daar krijg je ontzettend veel energie van. Maar ‘helaas’ komen er nog tal van andere werkzaamheden bij het runnen van een bedrijf kijken.

Tip is dan om zoveel mogelijk werkzaamheden waarin je niet zo goed bent, of wat je veel tijd kost of waar je geen energie van krijgt, uit te besteden aan anderen die hier juist wel erg goed in zijn.

Ook al denk je dat het je veel geld gaat kosten. Niets is minder waar, want reken maar eens uit wat jij kost als je het zelf doet, hoeveel stress het je oplevert. In diezelfde tijd kun jij juist doen wat je het allerliefste doet…

Geen idee hoe jij dit moet doen in jouw bedrijf? 

Ben jij na het lezen ook geinspireerd geraakt, maar heb je geen idee hoe jij al deze waardevolle geheimen kunt inzetten in jouw bedrijf? Dan nodig ik je graag uit voor een gratis strategiesessie (t.w.v. 197 euro ex 21% btw).

Hierin ga ik met jou kijken waar jij op dit moment staat met jouw bedrijf, waar je verlangens liggen, welke kansen ik zie voor je maar ook ga ik met je in gesprek of ik wat voor jou als business coach wat kan betekenen.